RIYADH — Pameran fotografi musim panas, “The Beach,” menampilkan karya dua beradik (wanita) Arab Saudi.
Pameran itu, yang bermula pada 26 Julai akan berakhir pada 31 Julai, berada di Burble, kawasan pameran hab kreatif pelbagai disiplin, “Inside the Space.”
Hajar dan Shatha, yang lebih suka menggunakan nama profesional mereka sahaja, mencipta gambar yang membingkai pemandangan laut yang kelihatan biasa melalui perspektif yang segar.
Hajar berkata, dia “pergi ke pantai” untuk mencari inspirasi dan mencari jalan untuk “mencari cabaran baharu” dengan mengambil perkara biasa dan “membalas lensa.”
Melalui penggunaan teknik penyuntingan, landskap dan fotografi editorial, mereka berdua bereksperimen dengan makna kehadiran manusia dalam persekitaran semula jadi, memusatkan kisah di Kepulauan Farasan di Jazan.
Shatha menangani fotografi landskap manakala Hajar bekerja dengan subjek untuk mencipta potret editorial.
Dalam “Peace Point,” yang diambil oleh Hajar, subjek dilihat dalam badan air dalam pakaian seperti sutera yang mengalir bersama-sama dengan riak permukaan. Nada kelabu sekeping hitam-putih mengaburkan sempadan supaya model kelihatan seolah-olah dia muncul dari laut atau telah menjadi sebahagian daripadanya.
“Sisa-Sisa Tabiat Manusia” memaparkan subjek berdiri di pantai yang dikelilingi oleh ombak yang surut dan batu-batu yang diukir secara semula jadi. Di sudut adalah batu bata yang telah dibasuh, memberi kesedaran tentang kesan manusia terhadap dunia melalui perindustrian.
Hajar menjelaskan bahawa penggaya fesyen Lulus Wadaani menyusun dengan teliti almari pakaian yang meniru tekstur landskap semula jadi — ruffles seperti permukaan batu atau sutera seperti kecairan air.
“Shining Shyly” karya Shatha mempersonifikasikan laut dengan membandingkannya dengan orang yang menjauhkan diri, tidak pernah menunjukkan sepenuhnya kepada dunia cahaya yang mereka pegang. Apabila cahaya mencecah puncak ombak, ia mula berkilauan. Walaupun pantulan tidak berkilauan sepenuhnya dan fokus kamera terletak di sudut gelap gambar, mata tetap tertarik kepada cahaya.
Kedua-dua beradik itu, yang pertama kali mempamerkan kerja kolaboratif mereka, mempamerkan gambar hitam dan putih semata-mata di seluruh ruang galeri – keputusan yang dibuat dengan kurator pameran – pengasas Burble, Mohammed Alkhabeer.
“Segala sesuatu dalam kehidupan mempunyai dua kutub, dua ekstrem, hitam dan putih. Itulah keindahan seni, “kata Alkhabeer.
Hajar memulakan kerjaya fotografinya pada 2019, dan sejak itu telah mencipta imejan abadi dan emotif berdasarkan unsur penceritaan. Titik perubahan profesionalnya adalah pada tahun 2020, apabila karyanya diiktiraf oleh majalah fesyen terkenal seperti Harpers Bazaar dan Vogue.
Sebagai artis visual, dia menghargai bereksperimen dengan profil muka dan tekstur fabrik sebagai bentuk ekspresi diri untuk setiap subjek.
“Shatha sentiasa menyokong saya dan membantu dengan projek yang lebih besar. Ini adalah kerja pertama kami bersama, dan kami banyak membantu antara satu sama lain. Walaupun proses itu sangat memenatkan, kami teruja untuk mempamerkan karya ini. Melakukan perkara ini bersama menjadikan perkara lebih selesa, dan saya sangat gembira,” kata Hajar.
Shatha memberitahu Arab News tentang bekerja dengan adik-beradiknya: “Hajar adalah penyokong pertama saya dan salah satu sebab saya melangkah ke lapangan dan memupuk rasa cinta kepadanya. Kami sentiasa berkongsi minat dan salah satu matlamat kami adalah untuk mengadakan pameran seni.”
Minat Shatha dalam fotografi bermula pada 2018 selepas dia mula pergi ke pameran dan mengambil gambar sendiri menggunakan telefonnya. Semasa dia mendalami bidang itu, terutama dengan penyuntingan dan pewarnaan, dia mendapat inspirasi daripada kemungkinan kraf itu.
“Cabarannya ialah bagaimana saya boleh mengedit dan mengekalkan kualiti imej pada masa yang sama … ia adalah satu cabaran yang menyeronokkan. Akhirnya, lebih banyak anda bereksperimen, lebih hebat anda berkembang dan meninggalkan tanda anda sebagai jurugambar,” kata Shatha.
Dia mendapat inspirasi daripada video muzik dan sinematografi filem pendek, membedah pengeluaran, peralatan dan teknik penyuntingan untuk melatih matanya.
“Seni ialah satu cara untuk menyampaikan imej stereotaip sesuatu perkara tertentu tanpa menjelaskannya. Sebagai jurugambar, kami mesti menggabungkannya untuk menyampaikan identiti produk kepada pelanggan dengan cara terbaik,” kata Shatha.
AN