Nada Al-Reemi berdiri di hadapan bongkah tanah liat selama lebih tujuh jam, mengubahnya menjadi karya seni, mengukir butiran mata, hidung dan ciri muka lain.
Dia tidak berhenti sehingga ia kelihatan betul.
Pengukir Arab Saudi itu memulakan kerjayanya kerana rasa ingin tahu dan keinginan untuk mencuba sesuatu yang baharu, menemui bakatnya dan mempelajari kemahiran baharu sepanjang perjalanan.
“Apabila saya menghabiskan arca pertama saya, saya mempunyai perasaan gembira dan pencapaian yang melebihi perasaan yang saya dapat apabila saya melukis,” kata Nada kepada Arab News.
“Kemudian saya membuat satu lagi arca yang mewakili ciri saya dan apabila saya selesai, saya tahu saya boleh memahat apa sahaja,” tambahnya.
Sejak dia masih kecil, Nada gemar melukis dan bermain doh, dengan ibunya mengajarnya cara membuat objek dengannya.
“Apabila saya ingin mengimbau kembali zaman kanak-kanak itu, saya mula mengukir dengan tanah liat,” kata Nada sambil menambah: “Saya pernah bermain banyak dengan doh bermain dan saya masih ingat ibu saya mengajar saya cara membuat bunga.”
Keluarganya menyaksikan perubahan yang luar biasa dalam sikapnya sebaik sahaja dia kembali kepada seni, dan mereka menggalakkannya untuk meneruskan jalan itu dan mengembangkan kerjaya.
Sebagai hasilnya, dia mendaftar dalam kelas dan bengkel tentang bekerja dengan tanah liat sebagai medium.
Nada telah mempamerkan karya seninya yang tidak konvensional di lebih tujuh galeri, tetapi percaya ia belum lagi menjadi bentuk seni yang popular dalam kalangan penduduk tempatan.
“Artis arca jarang di Saudi, dan ia patut mendapat pengiktirafan lebih daripada penduduk tempatan. Syukur ia disokong oleh kerajaan tetapi masih belum popular dalam kalangan penduduk tempatan,” katanya.
Menurut Nada, seni mempunyai potensi tersendiri bagi membolehkan seseorang berinteraksi dengan diri mereka sendiri dan mengatasi sebarang halangan psikologi disebabkan oleh terlalu banyak berfikir.
Atas sebab ini, dia merasakan bahawa seni dan kesihatan mental adalah berkaitan, dan dia sering mencurahkan perasaannya pada arcanya.
“Saya membayangkan dan memahat watak yang saya gelarkan lelaki pemarah itu. Dia mempunyai ciri-ciri seorang lelaki yang pemarah, dan dia melambangkan perasaan saya pada masa itu. Saya menamakan dia selepas pengalaman yang sangat marah.”
Pada tahun 2020, Nada telah diperakui sebagai pengajar lukisan dan arca oleh Lembaga Latihan Profesional Kanada Amerika, dan dia telah mengajar banyak kelas di Arab Saudi dan UAE.
Memahat memerlukan dedikasi dan masa kerana satu sesi boleh bertahan sehingga tujuh jam, dengan satu arca mengambil masa antara dua dan tiga sesi untuk disiapkan.
Salah satu karya kegemarannya ialah arca Raja Salman.
“Ukiran Raja Salman membawa saya tiga sesi dan itu lebih daripada 21 jam untuk disiapkan, dan saya menganggapnya sebagai salah satu karya terbaik saya setakat ini,” katanya.
Nada berharap agar lebih banyak cahaya dilemparkan pada adegan arca. Dia berharap suatu hari nanti arcanya akan dipamerkan di bulatan dan dataran negara.
“Saya berharap dapat mencipta sebuah arca suatu hari nanti yang akan diiktiraf sebagai salah satu seni moden abad kita dan diletakkan dalam buku sejarah.”
Dia menambah: “Kerajaan sangat mengambil berat tentang setiap aspek seni ketika mereka melancarkan Tuwaiq Sculpture pada 2020 yang memberikan bengkel dan kelas untuk artis arca. Ia adalah galakan yang hebat untuk membuka portal ekspresi hebat melalui ukiran.”
Simposium Arca Tuwaiq mempromosikan Riyadh sebagai hab kebudayaan di Arab Saudi dan meningkatkan kesedaran di luar negara dengan menghimpunkan artis tempatan dan asing untuk menghasilkan karya seni awam dalam persekitaran langsung.
AN