Dua puluh dua tahun sejak keluaran asalnya di Gameboy, Advance hadir pembuatan semula permainan strategi berasaskan giliran legenda, Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp.
Dipenuhi dengan watak-watak gaya manga Jepun, ia adalah kisah perang tanpa pertumpahan darah diceritakan melalui grafik berwarna-warni tetapi konservatif yang tidak benar-benar menolak apa yang Switch mampu lakukan.
Walau bagaimanapun, persembahan kartun dan ringan menyamarkan kedalaman dan kerumitan permainan itu sendiri, walaupun ia mengambil masa untuk mendedahkan dirinya sepenuhnya dengan keluk pembelajaran cetek dan berjuta-juta tawaran tutorial atau nasihat tambahan sepanjang perjalanan.
Terlalu banyak pegangan tangan diketepikan, anda mengambil bahagian dalam salah satu siri pegawai komander (CO) tentera “Bintang Jingga” yang telah diserang dan diceroboh oleh pasukan “Blue Moon” jiran mereka, lengkap dengan seorang pemimpin dipanggil Olaf.
Pelakon lain muncul apabila kempen berkembang mantap. Misi tertumpu kepada pengurusan sumber — menawan bandar, menjimatkan wang dan membina unit — hingga fokus pada penemuan melalui pendedahan kabus perang atau taktikal percuma untuk semua dengan pelbagai laluan kepada kejayaan atau kegagalan. Jarang sekali serangan habis-habisan melakukan tugas dan sebaliknya mengikat pasukan musuh sambil menyerang hendap dan merampas ibu pejabat mereka nampaknya menjadi contoh laluan kepada kejayaan.
Selain bertindak balas terhadap taktik musuh, pemain mesti memerhatikan tahap peluru dan bahan api, serta kesan cuaca terhadap apa yang pasukan mereka mampu lakukan. Geografi peta juga penting, dengan hutan, gunung dan pelbagai ciri air menggalakkan pemain untuk mempertimbangkan strategi mereka dengan sabar. Ciri menjengkelkan yang meletakkan pilihan “tidak berbuat apa-apa” di sebelah “serangan” agak dikurangkan dengan pilihan “belok semula” tetapi masih merupakan sesuatu yang perlu diwaspadai.