Selagi terdapat “Star Wars,” terdapat permainan komputer yang berputar, perjalanan kembali ke arked klasik pada awal 1980-an.
Kejayaan luar biasa francais itu bermakna permainan itu merangkumi lebih kurang semua genre, daripada simulator penerbangan, strategi dan pengurusan sumber kepada permainan peranan yang lebih epik seperti “Knights of the Old Republic.”
Permainan dalam erti kata lain adalah cermin teknologi pada masa itu dan budaya.
Dengan itu, edisi terbaharu, “Star Wars Jedi: Survivor,” menggabungkan kuasa PlayStation 5 dengan pembangunan watak wira moden yang lebih sensitif.
Ini adalah permainan kedua untuk watak utama Cal Kestis.
Dalam yang pertama, “Star Wars Jedi: Fallen Order,” Cal sedang dalam pelarian berikutan pembunuhan beramai-ramai Jedi, dengan tumpuan awalnya untuk menyembunyikan kuasanya dan mengelakkan masalah.
Pada penghujung cerita, dia adalah seorang pemimpin yang lebih mantap dan pejuang penentangan menentang Empayar yang maha berkuasa, di mana permainan ini bermula, dan begitulah skala arka naratif yang terdapat keseimbangan yang adil dalam masa menonton potong urutan berbanding permainan sebenar.
Itu menjadikan “Survivor” hampir dengan filem “Star Wars” yang mengasyikkan yang kita merentasi sejumlah besar tajuk yang mendahuluinya.
Di sebalik tayangan lokasi klasik yang menakjubkan daripada filem-filem itu, bersama-sama muzik ikonik dan kesan bunyi, kunci penghormatan sebenar tajuk itu kepada rakan sinematiknya ialah enjin tempurnya.
Cal boleh memilih daripada pelbagai konfigurasi lightsaber — termasuk warna bilah dan reka bentuk pemegang — dan boleh belajar, dengan memperoleh mata kemahiran, pelbagai gerakan tempur yang berbeza.
Banyak melibatkan gabungan penggunaan Force atau sama ada Cal menentang satu atau berbilang musuh.
Walaupun terdapat keseimbangan seni terhadap pembunuhan beramai-ramai pukulan butang, ia cenderung untuk memberi ganjaran kepada yang pertama, yang menjadikan rasa tulen berada dalam kasut pahlawan Jedi.
Di luar pertempuran, aspek utama kedua permainan yang perlu dikuasai adalah sekitar kebolehan gimnastik yang digunakan Cal untuk bergerak di sekitar pelbagai dunia yang dilawatinya.
Ia pada asasnya adalah parkour angkasa lepas, dengan Cal berjalan di sepanjang dinding, membelek dan meluncur merentasi persekitaran yang kelihatan tidak boleh diakses.
Sekali lagi, ini adalah keseronokan adrenalin tinggi, tetapi terdapat pertukaran kerana dunia luas yang didiami Cal tidak benar-benar terbuka dan boleh diakses, sebaliknya menyembunyikan laluan yang ditetapkan yang mesti diambil oleh pemain untuk meneruskan.
Kisah utama permainan ini mengisahkan tentang bagaimana Cal menjadi seorang Jedi menentang Empayar yang telah membunuh begitu ramai rakannya.
Watak utama membawa aura kehilangan dan pengasingan dengannya semasa dia mengembara dari planet ke planet, diperkukuh oleh fakta bahawa kawan baiknya ialah droid BD-1, yang turut membantu dengan perkara praktikal seperti menyediakan tambah nilai kesihatan dan menggodam komputer.
“Survivor” ialah permainan yang lebih besar dan lebih bercita-cita tinggi daripada permainan sebelumnya, dengan beberapa pencarian sampingan dan misi mikro memberikan variasi dan lebih banyak pilihan kepada pemain.
Terdapat jenaka dalam dialog, dan keupayaan Cal untuk merasakan “Gema Force” membolehkan kedalaman dan perincian gambaran mengagumkan alam semesta “Star Wars”. REVIU AN