Artis Dalya Moumina: ‘Jeddah sentiasa akan menjadi rumah saya’

Dalya Moumina ialah artis baru berpangkalan di New York dengan lukisan landskap imaginasinya sebahagiannya memberi penghormatan kepada warisan Arab dan Asianya.

Dia dilahirkan di Washington DC pada 1996 kepada bapa warga Saudi-Palestin dan ibu Filipina. Kedua-duanya adalah pencinta pengembaraan, yang bernasib baik kebetulan bertemu antara satu sama lain dalam penerbangan.

Ketika Moumina berumur tiga tahun, keluarganya berpindah ke Arab Saudi.

“Jeddah sentiasa akan menjadi rumah saya. Setiap kali saya balik, saya rasa saya tidak pernah pergi,” kata Moumina kepada Arab News.

“Membesar di sana adalah sangat mencabar. Saya menjalani gaya hidup Jeddah, betul-betul di Laut Merah, yang merupakan zaman kanak-kanak terbaik sejujurnya. Saya akan pergi ke pantai hampir setiap hujung minggu dan kami akan melakukan perjalanan padang pasir dan mendaki. Saya juga seorang penunggang kuda profesional. Saya rasa bahagian Jeddah yang paling mempengaruhi saya ialah air. Laut Merah, pada pendapat saya, adalah laut yang paling indah di luar sana. Ia sangat biru.”

Dia juga mempunyai hubungan istimewa dengan Filipina, yang dia lawati setiap musim panas ketika dewasa.

“Saya akan melihat keluarga sebelah ibu saya dan sepupu saya. Orangnya begitu baik hati. Kami akan pergi ke pulau-pulau di sana, seperti Boracay dan Palawan. Ia benar-benar menakjubkan, “katanya.

“Saya rasa saya cuba membawa pengaruh itu ke dalam karya saya, terutamanya masyarakat suku kaum di sana. Sebagai contoh, dalam upacara, mereka sangat menyukai lukisan muka bentuk primitif yang melambangkan perkara yang berbeza.”

Kenangan zaman kanak-kanak itu telah meresap ke dalam imejan landskap utopia berani yang Moumina mula cipta pada 2019.

“Kami mempunyai gunung berapi dan pulau yang indah di Filipina. Saya fikir membesar di sekeliling landskap yang melampau dan berbeza itu mendorong saya untuk menggabungkannya ke dalam karya saya, kerana rupa bumi yang berliku-liku, seperti sungai dan labirin di sana tidak seperti tempat lain, pada pendapat saya – berbeza dengan landskap padang pasir di Arab Saudi,” dia menerangkan.

Walaupun dia bukan berasal dari keluarga artistik, Moumina sentiasa mendapati dirinya membuat kolaj, buku skrap dan melukis.

“Saya telah melukis sepanjang hidup saya. Saya tidak pernah menganggapnya serius, tetapi saya fikir ia sentiasa menjadi sebahagian daripada diri saya,” katanya.

Dia juga mempunyai seorang ibu saudara yang melukis dan dia menggalakkan anak saudaranya. Semasa sekolah menengah, Moumina mengikuti kelas seni dan sebenarnya menjual karya seni pertamanya di pameran sekolah.

Dia kemudiannya menghadiri Universiti Virginia untuk belajar perniagaan, teknologi dan psikologi (bersama dengan beberapa kelas seni). Semasa di Virginia, dia menemui karya mahaguru Amerika Georgia O’Keeffe, yang terkenal menggambarkan landskap pergunungan Amerika yang luas.

“Dia pernah mengajar di universiti saya, dan dia adalah inspirasi besar dalam kerja saya,” kata Moumina.

“Saya akan mengatakan bahawa gaya kami adalah serupa, tetapi, jelas, saya cuba membezakan diri saya.”

Pada tahun 2019, Moumina menamatkan pengajian, tetapi beberapa bulan kemudian wabak COVID-19 melanda. Dia mula melukis semula semasa berkurung.

“Saya sangat merindui pengembaraan, jadi saya memikirkan landskap dan lautan dari Saudi dan perasaan berada di tepi pantai,” katanya.

“Saya selalu suka menggunakan cat minyak, kerana ia lambat kering dan warnanya sangat kaya. Ia sangat terapeutik dan santai. Kadang-kadang, saya akan memainkan muzik melodi, kadang-kadang saya akan bekerja dalam senyap. Setiap kali saya mula melukis, saya hanya masuk ke dalam keadaan aliran fikiran dan bekerja selama berjam-jam — terlupa makan. Anda tak sedar pun.”

Landskap menarik Moumina terasa seperti dunia lain, terpencil dan seperti fantasi. Kadangkala, matahari kuning besar mendominasi komposisi, di atas gunung seperti ombak dan sungai yang mengalir. Diilhamkan oleh kubisme dan surealisme, Moumina melaksanakan lukisannya dalam tiga dimensi, dengan kontras yang tajam dan warna yang berani.

“Setiap bahagian, saya katakan, mempunyai tenaga dan watak yang tersendiri,” katanya.

“Saya tidak mahu orang hanya melihat karya, saya mahu mereka merasakan sesuatu dan pergi memikirkannya lebih banyak, dan memikirkan sesuatu yang baharu. Saya cuba memikat orang ramai melalui kehadiran kemungkinan-kemungkinan baru yang bertenaga. Saya harap orang ramai melihat, melalui karya saya, bahawa semuanya saling berkaitan dan interaktif.”

Bersama-sama dengan warna dan tenaga yang terang dalam karya Moumina, terdapat juga rasa sedih. “Terdapat banyak perkara yang berlaku di dunia,” katanya.

“Saya memikirkan nenek saya, yang merupakan warga Palestin. Dia telah diusir dari rumahnya pada tahun empat puluhan, dan saya membuat lukisan yang diilhamkan olehnya. Kerana saya tinggal sepanjang jalan di New York, agak sukar untuk terus berhubung dengan apa yang berlaku di Timur Tengah.”

Moumina telah menetap di New York – yang disifatkannya sebagai “ibu kota seni dunia” – selama dua tahun, dan dia diwakili oleh Galeri GR. Pada 3 Mei, pertunjukan kumpulan, “Transfigurasi,” dibuka di galeri. Pertunjukan ini termasuk pilihan karya semula jadi Moumina. Dia berkata bahawa menjadi seorang artis dalam senario seni yang mantap seperti New York adalah kompetitif, dan bahawa dia telah mempertimbangkan untuk mendapatkan ijazah Sarjana dalam seni, tetapi dia menyedari bahawa dia memerlukan sesuatu yang lebih untuk berjaya.

“Apa yang membantu anda dalam industri ini ialah rangkaian dan tidak tinggal di studio anda 24/7,” kata Moumina, yang menggambarkan dirinya sebagai seorang yang suka bergaul dan ekstrovert.

“Separuh daripadanya juga berhubung dengan artis lain dan benar-benar meletakkan diri anda di sana.”

Dia juga percaya bahawa menjadi kedua-dua orang Saudi dan seorang wanita telah menjadi kelebihan setakat ini dalam kerjayanya.
“Saya fikir ia masih bidang yang dikuasai lelaki, ” katanya.

“Tetapi ramai pemilik galeri cuba melahirkan lebih ramai artis wanita, kerana itulah yang menjadi permintaan pada masa kini.”

AN, 9 Mei 2024