Kota kraf: Seni patung “tò he”

Kota kraf: Seni patung “tò he”
Pelawat ke Kampung Xuân La untuk mengikuti seni “tò he” di bawah arahan Artisan Nguyễn Văn Định.

Bandar Hanoi mempunyai senarai panjang perkampungan kraf tradisional. Dari utara, selatan, timur dan barat, perkampungan kraf di bandar dan seterusnya dilahirkan berabad-abad yang lalu untuk membekalkan ke benteng purba masa lalu.

Pada hujung minggu, jika anda berjalan-jalan di sepanjang Tasik Hoàn Kiếm di tengah-tengah Hanoi, anda boleh melihat gerai kecil bertentangan dengan Kuil Ngọc Sơn menjual patung-patung kecil yang diperbuat daripada adunan beras dalam warna-warna cerah pada batang buluh.

Anda akan mengenali dengan serta-merta imej-imej biasa dari Little Mermaid, Anna dari Frozen, atau Spiderman dan lain-lain.

Anda juga akan melihat wira Journey to the West: Tang Sanzhang, ketua Monk, Handsome Monkey King, dan Pigsy, semuanya watak yang sangat digemari dalam klasik Cina.

Kraf tradisional memenuhi keperluan kanak-kanak hari ini, tetapi pada zaman dahulu adalah tradisi lama untuk membuat persembahan kecil untuk diletakkan di atas mezbah untuk ritual.

Menggunakan beras melekit yang dicelup dengan warna semula jadi, kraf itu pernah membuat persembahan kepada pelbagai dewa, nenek moyang dan orang tersayang, tetapi ia telah berkembang menjadi industri berbilion-bilion dong yang memberi pekerjaan dan pendapatan kepada ramai.

Hari ini, ia lebih popular untuk kanak-kanak dan orang dewasa untuk bersiap sedia untuk berseronok.

Seperti tanah liat berwarna-warni, ia sihat dan selamat, berbau semulajadi, dan juga boleh dimakan jika dikehendaki.

Jika anda mengembara di Lebuhraya Kebangsaan 1A ke selatan dari Hanoi sejauh 50km, anda akan tiba di Kampung Xuân La di Daerah Phú Xuyên. Ini adalah rumah kepada kraf “tò he”.

Hari ini “tò he” adalah kraf seni visual yang selamat dan kreatif, yang boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja, tetapi bertahun-tahun yang lalu, semasa perang, ia dianggap sebagai kraf yang tidak berguna, yang tidak menyediakan apa-apa keperluan penting untuk kewujudan manusia.

Seperti mana-mana kraf tradisional yang berusia ratusan tahun, kraf itu telah melalui masa yang sukar semasa perang dan kebuluran, dengan kekurangan minat dan pelanggan.

Tetapi seni, yang digunakan untuk menggambarkan cerita tradisional dan legenda, telah hidup.

Hari ini, kraf membuat “tò he” telah diiktiraf sebagai kraf lama Kampung Xuân La, yang diturunkan daripada bapa kepada anak-anak.

Persatuan Tò he di Xuân La mempunyai lebih daripada 400 isi rumah yang mengamalkan kraf itu, mewujudkan pekerjaan untuk lebih daripada 1,500 orang di kampung itu.

“Tò he” adalah kraf mainan untuk kanak-kanak. Patung-patung itu boleh dimakan kerana ia diperbuat daripada adunan beras. Berasal dari delta lembangan Sungai Merah, kraf itu adalah sesuatu yang dibawa oleh pendatang semasa mereka mengembara ke selatan untuk mencari peluang baharu.

Mainan itu dibuat dahulu untuk diletakkan sebagai persembahan kepada nenek moyang dan dijadikan haiwan seperti burung merak, ayam, kerbau dan lembu, babi dan ikan.

Barangan lain juga ditambahkan pada mezbah, seperti pisang, pinang, kaki babi, atau hidangan nasi melekit untuk membuat dulang penuh persembahan, yang boleh dibawa ke pagoda.

Di Xuân La, hampir semua orang boleh membuat mainan mereka sendiri.
Tetapi hanya tiga tukang telah diiktiraf sebagai tukang Hanoi: Đặng Văn Hạ, Nguyễn Văn Ấu dan Nguyễn Văn Thành.

Kehidupan tukang biasanya dihabiskan di pesta dan perayaan desa. Mereka akan meninggalkan rumah dan pergi dari satu pameran kampung ke pesta yang lain, menyediakan bahan kerja mereka semasa mereka pergi.

Doh diperbuat daripada beras melekit yang dimasak, dilenyek bersama dan dicampur dengan pewarna semula jadi untuk menghasilkan empat warna tradisional; merah, kuning cerah, biru dan hitam. Mereka kemudian mencampurkan warna-warna ini bersama-sama untuk membuat yang baru jika dikehendaki.

Tukang seni yang paling terkenal hari ini ialah Nguyễn Văn Thành, 45, yang telah diundi oleh rakan sekampung sebagai bakat paling menakjubkan yang terlibat dalam bentuk seni.

Dia mencipta rekod dengan mencipta model mini Kota Thăng Long sepenuhnya daripada adunan beras.

Dia juga mengembara ke China dan Thailand untuk menunjukkan kemahirannya kepada khalayak antarabangsa.

Thành mengangkat kraf “tò he” dengan menghantar karyanya ke Pameran Seni Kebangsaan negara, yang dianjurkan setiap 5 tahun, dan telah dianugerahkan gelaran Artisan Emeritus pada 2015.

Pada t2022, Nguyễn Văn Thành mencipta namanya dalam senarai terhormat Artisan Pakar Rakyat.

Setelah mempengerusikan Persatuan Tò He di kampung itu selama lebih daripada 10 tahun, Thành menganjurkan beberapa siri pertandingan untuk tukang terbaik.

Persatuan serta bilangan artisan yang diajar sendiri telah berkembang dari tahun ke tahun.

Pakar tukang Thành boleh membuat hampir apa sahaja daripada adunan beras; daripada potret artistik dan kek tradisional dan roti, kepada dua belas haiwan zodiak dan patung tradisional daripada legenda serta kartun.

Dia telah dijemput untuk menunjukkan seninya di pameran kebudayaan antarabangsa, pameran perdagangan, pameran dan parti hari jadi.

Sejak dia menjadikannya satu bentuk seni visual, Nguyễn Văn Thành telah dijemput untuk mengajar seninya kepada pelajar di sekolah dan kolej di Hanoi serta dijemput ke banyak rancangan televisyen.

Di Xuân La hari ini, orang ramai masih mengekalkan rumah mezbah purba, menyembah bapa pengasas kraf “tò he”. Hari kraf kampung tahunan jatuh pada bulan lunar kelapan, iaitu 4 Oktober tahun ini. Perayaan akan diadakan, dan banyak patung dibuat di kampung semasa perayaan.

“Tò he hanya boleh bertahan antara satu hingga dua minggu,” kata Thành mengenai satu-satunya kemunduran seni itu.

Dia dan tukang-tukang lain cuba mencari cara untuk menjadikan patung-patung itu tahan lebih lama.

Semasa mempengerusikan “Tò he Guild of Xuân La”, Thành menghimpunkan tukang-tukang lain untuk membuat koleksi 15 landskap yang bercita-cita tinggi di Hanoi.

“Kami mengambil masa seminggu untuk menyiapkan setiap babak,” katanya.

“Dan untuk kepingan kompleks, tiga hingga empat tukang terpaksa bekerja bersama selama seminggu.”

Namun, selepas hanya satu minggu, karya agung yang mereka usahakan terpaksa dibongkar.

Dokumen kampung lama yang menggambarkan sejarah dan tradisi kraf itu telah dipelihara dengan baik tetapi bertaburan di perpustakaan di Akademi Sains Sosial dan Pusat Arkib Negara.

Setelah berkembang maju selama bertahun-tahun, kraf “tò he” masih hidup untuk mencerminkan jiwa dan penceritaan orang ramai.

Peminat seni ini dengan mudah boleh belajar membuat tahap kemasukan asas “tò he”. Jika anda ingin menguasai semua angka asas, ia mengambil masa kira-kira tiga bulan untuk belajar.

“Tetapi seorang pelajar yang berbakat dengan imaginasi yang hebat, memberi perhatian kepada perincian, boleh menghasilkan patung pertama mereka untuk dijual di daerah berjalan kaki selepas hanya seminggu,” kata Thành.

VIETNAM NEWS