Adegan menyayat hati di lapangan terbang Kabul sewaktu pengunduran tentera Amerika Syarikat (AS) dari Afghanistan pada 2021 mendominasi stesen berita di seluruh dunia.
Justeru bukan suatu yang mengejutkan apabila pembuat dokumentari terkenal Matthew Heineman memilih untuk membuka dan menutup filem baharunya Retrograde dengan rakaman minggu huru-hara itu.
Sama seperti projek sebelumnya (City of Ghosts, 2015 dan The First Wave, 2021), hadiah Heineman untuk menyentuh hati subjek menyemai filem yang sangat mengejutkan ini dengan lebih daripada sekadar rakaman sensasi.
Retrograde mengikuti sembilan bulan terakhir kehadiran AS selama 20 tahun di Afghanistan.
Heineman mengikuti sepasukan Beret Hijau yang dikerahkan untuk melatih pasukan tempatan serta Jeneral Afghanistan Sami Sadat, yang pasukannya ketakutan bergelut untuk menahan Taliban.
Apabila pengumuman bahawa kehadiran AS akan berakhir, Heineman menangkap setiap pandangan ketakutan dan kerutan kening yang bimbang sebab askar negara itu sedar yang mereka akan bersendirian tidak lama lagi.
Seperti dilakukan pembuat filem terbaik, Heineman melakukan segala yang dia boleh untuk kekal neutral, tetapi tidak ada yang menyembunyikan perasaan mereka yang dia pilih untuk ditangkap – daripada Beret Hijau yang marah, kepada kakitangan yang ketakutan bekerja dengan Sadat dan orang ramai yang sedih di Kabul cuba untuk menaiki beberapa penerbangan terakhir keluar.
Retrograde dirakam secantik filem Hollywood terbaik, yang menjadikannya lebih menyayat hati untuk ditonton.
Akses Heineman (ke bilik perang, panggilan telefon, ke adegan orang awam berlari melintasi medan, ke tembakan Taliban hanya beberapa meter dari tempat Sadat dan pasukannya berada) adalah menakjubkan.
Teks daripada reviu MATT ROSS disiarkan di AN