
DUBAI — “Saya adalah wanita pertama di Syria yang memakai seluar dan duduk di kafe Rawda di Damsyik, dan seluar saya ketat dan melekat pada saya…Saya mahu membuka pintu kepada orang lain (untuk melakukan perkara yang sama).”
Menurut Yayasan Atassi, ini adalah kata-kata pelukis dan feminis Syria Leila Nseir, yang dilahirkan di Latakia, utara Syria, pada tahun 1941.
Tidak seperti beberapa orang Arab sezamannya, dia tidak pernah meninggalkan Syria secara kekal. Pada masa ini pada awal lapan puluhan, Leila masih tinggal di tempat kelahirannya.
Leila mula melukis pada usia 14 tahun. Seni tidak benar-benar dilihat sebagai kerjaya yang ‘sesuai’ untuk seorang wanita dalam masyarakat yang agak konservatif.
Namun menerusi biasiswa kerajaan, Leila mendapat tempat di Fakulti Seni Halus di Kaherah, di mana dia menamatkan pengajian pada tahun 1963.
Pada masa itu, jarang sekali menghantar seorang wanita muda Syria berkelana ke luar negara untuk tujuan pendidikan.
“Leila adalah artis wanita pertama di Syria yang benar-benar mengambil serius seninya – untuk menjadikannya sebagai kerjaya,” pengarah Yayasan Atassi dan pakar seni Syria Shireen Atassi memberitahu Arab News.
“Yang lain sudah berkahwin dan mempunyai anak. Ada yang ‘adik artis’ atau ‘isteri artis’ tetapi mereka tidak fokus pada kerjaya mereka sendiri. Tetapi Leila benar-benar fokus pada kerjayanya.”
Keluarganya dilaporkan tidak menyetujui laluan artistiknya dalam kehidupan.
Leila tidak pernah berkahwin atau memulakan keluarga sendiri, namun ironisnya, keibuan dan kehamilan adalah tema biasa dalam karya figuratifnya.
Pada pembukaan pameran, dia bertemu dengan rakan perintis seperti LouayKayali dan Mahmoud Hammad —dan dia adalah seorang tokoh penting dan aktif dalam persada seni yang sedang berkembang di negaranya, tetapi kehidupan di Damsyik sukar untuk Leila, dan dia akhirnya berpindah kembali ke Latakia untuk hidup lebih bebas.
Dia adalah seorang artis pada zamannya, melukis gubahan berunsur politik tentang kesyahidan, diambil dari peristiwa ganas kehidupan sebenar yang berlaku di Palestin.
Imej moden 1970-an pada tema ini, di mana syuhada berkemungkinan seorang wanita, kini ditempatkan di Yayasan Seni Barjeel di UAE.
Karya-karyanya tidak diperoleh secara meluas oleh muzium, tetapi telah menemui rumah dalam koleksi peribadi. Sesekali, lukisannya muncul di lelongan di Eropah dan Timur Tengah.
Yayasan Atassi – yang pakar dalam seni Syria – adalah penjaga beberapa imej Leila yang lebih kecil.
Dieksekusi dengan kontur yang tebal, ia menggambarkan wajah yang compang-camping dengan mata lebar dan longgar.
“Dia menyahbina wajah manusia,” kata Shireen.